środa, 23 marca 2016

FOLEGANDROS - WYSPA JAK Z BAJKI

   Folegandros jest małą wyspą w archipelagu Cyklad Południowych, leżącą pomiędzy Ios i Milos. Mieszka tu zaledwie 700 osób, głównie w stolicy i jedynym mieście – Chorze. Wyspa ma dogodne połączenia promowe, dość łatwo jest się tu dostać zarówno z Pireusu, jak i z sąsiednich wysp. Promy przybijają do portu Karavostasi, położonego blisko Chory. Bardzo dużo hoteli i pensjonatów w Chorze oferuje swoim gościom bezpłatny transfer z portu. Trzeba skorzystać z takiej okazji, bo można sporo zaoszczędzić. Z portu do Chory kursują lokalne autobusy i taksówki, ale lepiej zdać się na wygodną podróż hotelowym vanem, i to gratis!

   Na mnie w porcie czekał czerwony bus, którym pojechałem do hotelu położonego na skraju Chory. Hotel był znakomity i tani, z okien widać było symbol Folegandros – słynny kościół Moni Panagias zbudowany na szczycie pobliskiej góry. Nie ma w tym nic dziwnego, bo w Grecji większość atrakcyjnych klasztorów i kościołów zbudowano na czubkach gór, ale w tym wypadku to nie sam kościół jest atrakcją "number one", a zygzakowata droga prowadząca do niego. Pokonanie kilkuset metrów stromej ścieżki wymaga sporego wysiłku, ale wejście na górę jest absolutnie obowiązkowe.
Get Adobe Flash player
   Po zakwaterowaniu w hotelu poszedłem zobaczyć Chorę. Widziałem naprawdę wiele greckich miast i miasteczek, na lądzie i na wyspach. Jednak Chora Folegandros powaliła mnie na kolana. Nigdy wcześniej nie widziałem tak przepięknego greckiego miasteczka. Chora jest przede wszystkim w idealnym stanie, wszystkie budynki są kolorowe, świeżo odmalowane, wręcz bajkowe. Wchodząc do Chory czułem się jak Piotruś Pan w swoich podróżach, atmosfera miasteczka po prostu wymiata. Miałem wrażenie podróży w czasie, z minuty na minutę odkrywałem coraz to piękniejsze miejsca. Sceneria Chory jest niesamowita, wszędzie kwitną kwiaty, jest kolorowo i czysto. Miałem wręcz wymarzoną pogodę, było upalnie, na niebie żadnej chmurki, a dodatkowo w mieście w ogóle nie było ludzi. Maj jest po prostu idealny na zwiedzanie greckich wysp!

Get Adobe Flash player
   Chora jest słynna w całej Grecji ze starych piętrowych domów. Obecnie to standard, jednak kiedyś piętrowe zabudowy były szczytem sztuki budowlanej. Na Folegandros świetnie to widać, białe dwupoziomowe domy prezentują się wspaniale zwłaszcza w promieniach zachodzącego słońca.

Get Adobe Flash player
   Restauracje i kawiarnie na Folegandros są jak wyjęte z filmowych kadrów. Zawsze można się schronić w cieniu i zjeść coś dobrego. A jedzenie na wyspie jest fantastyczne. Pyszne, świeże i tanie. Właścicielka hotelu poleciła mi jedną z najlepszych na wyspie tawern, schowaną na uboczu miasteczka. Poszedłem tam i się nie zawiodłem! Restauracja była niesamowita – stoliki rozstawiono w pięknych zacienionych podwórzach i dziedzińcach wśród palm i kolorowych kwiatów. Jedzenie na Folegandros to czysta przyjemność, w Chorze jest kilkanaście doskonałych tawern serwujących lokalne specjały: ryby, owoce morza, baraninę, pyszne souvlaki i przeróżne świeże sałatki. Można też trafić na wspaniałe grilowane mięsa. Wybór jest wprost niesamowity. Jeśli do tego dodać bajkowe scenerie, jedzenie staje się tu niebywałym przeżyciem.

Get Adobe Flash player
   Chora Folegandros ma niezwykłe położenie. Leży wysoko na skraju kilkusetmetrowej pionowej przepaści. Budynki na skraju klifu wyglądają nieziemsko. Najlepiej Chorę widać z drogi prowadzącej do klasztoru Moni Panagias. Byłem tam dwa razy – po raz pierwszy z ciekawości w środku dnia i po raz drugi wieczorem, kiedy słońce fantastycznie zachodziło nad miastem. Widoki z górskiego zbocza na morze, Chorę i wyspę należą do najpiękniejszych w Grecji! Siedziałem na wzgórzu bardzo długo patrząc na nieziemską panoramę wyspy.

Get Adobe Flash player
   Zejście z góry zajęło mi kilkanaście minut, powoli robiło się ciemno. Chora wspaniale pachniała grillowanym mięsem, rybami i przyprawami. Skusiłem się na pyszną zupę rybną, a zaraz potem usnąłem kamiennym snem na hotelowym łóżku.

Ciąg dalszy nastąpi...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz